Historia

Patron szkoły

Grono pedagogiczne

5 lat integracji

WOŚP

Kongres

Organizacje uczniowskie

Procedury szkolne

Strona główna

@.gif 4.6 KB

webmaster @2.gif

PROCEDURY ORGANIZACJI I UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 6 W KWIDZYNIE
Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. O systemie oświaty z późniejszymi zmianami.
2. Rozporządzenie MEN z dnia 15 stycznia 2001r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z późniejszymi zmianami.
3. Rozporządzenie MEN z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
4. Rozporządzenie MEN z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
5. Statut Szkoły.

1. Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły, uwzględniając potrzeby placówki.
2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole organizowania jest w formie:
a) zajęć dydaktyczno - wyrównawczych w klasach I-III oraz klasach IV -VI w zakresie przedmiotów tkj.: język polski, matematyka, język angielski lub innych w zależności od potrzeb;
b) zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, psychoterapeutycznych, gimnastyki korekcyjnej, kinezyterapii, rewalidacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym lub wspomagającym w zależności od zaleceń wynikających z badań przeprowadzonych przez specjalistów;
c) zajęć świetlicy terapeutycznej;
d) nauczania indywidualnego;
e) klas integracyjnych;
f) zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów, rodziców;
g) porad, konsultacji, warsztatów dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
3. Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, zajęciami specjalistycznymi, zajęciami psychoedukacyjnymi, zajęciami świetlicy terapeutyczne oraz nauką w klasie integracyjnej wymaga zgody rodziców.
4. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
a) organizuje się dla uczniów posiadających zalecenie Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej do udziału w takich zajęciach oraz dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego;
b) zajęcia prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych;
c) liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 4 do 8 uczniów;
d) ucznia nieposiadającego zalecenia PPP do zajęć, na wniosek nauczyciela, wychowawcy lub pedagoga szkolnego kwalifikuje Szkolny Zespół pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w skład którego wchodzą: pedagog, psycholog, logopeda szkolny, specjalista - terapeuta lub rodzice. Ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły.
5. Zajęcia specjalistyczne - korekcyjno - kompensacyjne (dla klas I-III) lub terapii pedagogicznej (dla klas IV-VI):
a) organizuje się dla uczniów z zaleceniem do uczestnictwa w takich zajęciach na podstawie opinii, orzeczenia PPP lub innej poradni specjalistycznej;
b) zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej lub pedagogiki korekcyjno - kompensacyjnej;
c) liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 2 do 5 uczniów.
6. Zajęcia logopedyczne:
a) organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę;
b) w zajęciach mogą uczestniczyć uczniowie posiadający zalecenie do uczestnictwa w zajęciach (opinia, orzeczenie PPP, lub innej poradni specjalistycznej) oraz uczniowie zakwalifikowani na podstawie badań przesiewowych prowadzonych we wrześniu każdego roku szkolnego przez logopedę szkolnego;
c) zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii lub logopedii szkolnej;
d) liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 4 uczestników.
7. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym:
a) organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne na podstawie opinii, orzeczenia PPP lub innej poradni specjalistycznej, a także na wniosek pedagoga, psychologa, wychowawcy, nauczyciela, rodzica;
b) liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 3 do 10 uczniów;
c) zajęcia prowadzone są przez osoby posiadające kwalifikacje do prowadzenia danych zajęć.
8.Gimnastykę korekcyjną:
a) organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono deficyty w postawie ciała przesiewowym badaniem ortopedycznym lub innym badaniem specjalistycznym;
b) w zajęciach ponadto mogą brać udział uczniowie na wniosek rodzica lub osoby prowadzącej;
c) zajęcia prowadzą osoby posiadające kwalifikacje do gimnastyki korekcyjnej;
d) liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 8 do 12 osób.
9. Kinezyterapię:
a) organizuje się dla uczniów z orzeczoną niepełnosprawnością aparatu ruchowego, wydaną przez Powiatową Komisję ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności lub innego lekarza specjalistę;
b) zajęcia prowadzone są przez osoby posiadające kwalifikacje w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji;
d) liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 2 do 5 uczniów.
10. Zajęcia specjalistyczne indywidualne w zakresie np.: terapii pedagogicznej, rewalidacji, logoterapii, kinezyterapii lub innych terapii indywidualnych:
a) organizuje się dla uczniów posiadających zalecenie zawarte w opinii, orzeczeniu PPP lub innej poradni specjalistycznej;
b) zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie danych zajęć terapeutycznych.
11. Zajęcia świetlicy terapeutycznej:
a) mają charakter integracyjnych kół zainteresowań, a uczestnictwo w nich nie jest obowiązkowe;
b) w ramach zajęć prowadzone są zajęcia artystyczno - użytkowe, muzyczno - taneczne, rozwijająco - wspomagające;
c) liczba uczniów w zajęciach powinna wynosić od 10 osób. Za zgodą dyrektora szkoły liczba uczestników zajęć może być niższa od określonej.
12. Nauczanie indywidualne dla ucznia:
a) organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania wydanym przez PPP lub inną poradnię specjalistyczną;
b) w nauczaniu tym realizuje się treści, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia;
c) tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem w szkole wynosi:
1) dla uczniów klas I-III od 6 do 8 godzin,
2) dla uczniów klas IV-VI od 8 do 10 godzin.
13. Klasy integracyjne:
a) stanowią w szkole formę kształcenia;
b) nabór uczniów do oddziałów integracyjnych odbywa się na pisemną prośbę ich rodziców (prawnych opiekunów), po uwzględnieniu opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej;
c) rekrutację do klasy w ogólnie obowiązujących terminach przyjęć do szkół przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjno - kwalifikacyjna, powołana przez dyrektora szkoły;
d) maksymalna liczba uczniów w klasie wynosi 20, z czego od 3 do 5 uczniów stanowią uczniowie niepełnosprawni.
14. Zajęcia psychoedukacyjne:
a) organizuje się dla uczniów i dla rodziców w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny, zapobiegania zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierania ich rozwoju;
b) zajęcia prowadzone są przez pedagoga, psychologa, logopedę szkolnego lub innych nauczycieli posiadających przygotowanie do prowadzenia zajęć specjalistycznych;
c) zajęcia prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 10 osób.
15. Warsztaty dla rodziców i nauczycieli:
a) organizuje się w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, umiejętności wychowawczych;
b) warsztaty prowadzone są w zależności od potrzeb przez pedagoga, psychologa, oraz inni nauczycieli, a także innych zaproszonych specjalistów posiadających przygotowanie do prowadzenia zajęć. Dotyczy to także porad dla uczniów, rodziców i nauczycieli oraz konsultacji dla rodziców i nauczycieli.
16. Dla zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zajęć specjalistycznych, zajęć świetlicy terapeutycznej prowadzony jest dziennik zajęć, zawierający wykaz uczniów, program pracy, tematykę przeprowadzonych zajęć, oceny uczniów oraz ich frekwencję.
17. W przypadku ucznia zakwalifikowanego do indywidualnego nauczania prowadzi się odrębnie dla każdego ucznia dziennik indywidualnego nauczania zawierający dane ucznia, program pracy, tematykę zajęć, ocenę postępów, wnioski oraz frekwencję.
18. Programy pracy:
a) winny uwzględniać deficyty występujące u uczniów i być dostosowane do ich możliwości;
b) autorem programu jest osoba prowadząca dany rodzaj zajęć;
c) program traktuje się jako obowiązujący po przedstawieniu i przyjęciu przez Radę Pedagogiczną.
19. Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych lub specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy.
20. O zakończeniu udzielenia pomocy decyduje dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela prowadzącego dany rodzaj zajęć.
21. Uczestnictwo ucznia w zajęciach ma wpływ zarówno na ocenę z przedmiotu jak i na ocenę jego zachowania.
22. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze i specjalistyczne planowane są na 1 rok szkolny, z tym, że zajęcia specjalistyczne mogą być kontynuowane w kolejnych latach.
23.W ramach poszerzania oferty terapeutycznej i wspomagającej rozwój osobowy ucznia szkoła współpracuje z instytucjami tkj.: Niepubliczny Ośrodek Terapii i Rehabilitacji, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Stowarzyszenie na rzecz Osób Niepełnosprawnych.